BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

25.4.11

7 KEBAIKAN TIDUR LEBIH AWAL


Kita sering disarankan agar tidur dalam tempoh tujuh atau lapan jam setiap hari. Ataupun tidur lebih awal serta bangun lebih cepat. Namun entah kenapa, agak susah sekali menerap kebiasaan supaya tidur secara teratur. Padahal, saranan itu mempunyai manafaat yang tidak kurang baiknya.

Bila diketahui bahwa tidur lebih cepat menawarkan banyak manafaat seperti menurunkan berat badan atau membuat Anda lebih produktif semasa bekerja di pejabat, mustahil Anda tidak ingin melakukannya? Cuba selami beberapa kebaikan menghindar diri dari tidur larut malam seperti berikut: 

Berat badan turun
“Orang yang berjaga malam akan cenderung makan hingga larut malam, dan makan pun sebenarnya tidak kerana lapar," tutur Evelyn Tribole, MS, RD. Diperingatkan bahwa makan lewat dari jam makan malam akan menyebabkan kalori tersimpan di dalam tubuh. Di samping itu, ketika Anda ingin menikmati makanan tertentu pada malam hari, biasanya Anda pasti akan melewatkan sarapan juga pada esok harinya. Akibatnya tenaga tubuh Anda akan berkurang dan cenderung makan berlebihan pada hari siang. Sumber ini adalah menurut Rafael Pelayo, MD, seorang profesor dari Sleep Medicine di Stanford University. 

Tidur lebih nyenyak
Berbagai testimonial menunjukkan bahwa kebiasaan tidur larut malam sehingga dini hari, mampu menyebabkan kesan insomnia. Selain menjadi lebih susah untuk tertidur,  Anda juga akan berasa lebih sulit untuk kekal teratur dalam kondisi tidur. Adalah sangat menyengkelkan ketika Anda terbangun pada waktu malam hari lalu mengalami kesulitan untuk kembali tidur.

Tenaga lebih produktif pada pagi hari
Anda boleh mengaku sudah biasa berjaga malam, namun tidak seorang pun diprogram secara biologis untuk berjaga hingga larut malam, demikian menurut Pelayo. Dengan tidur lebih cepat, Anda pasti akan bangun dalam keadaan segar serta kadar tenaga yang lebih tinggi. Kondisi ini membuat Anda mampu melakukan aktiviti Anda dengan lebih produktif.

Jantung yang lebih sehat
Para penyelidik di Misao Health Clinic di Gifu, Jepun, mengatakan bahwa sukarelawan dalam sebuah testimonial yang baru tidur setelah lewat tengah malam diketahui memiliki pengerasan pembuluh darah daripada mereka yang terbiasa tidur lebih awal. Sekadar maklumat, pengerasan pembuluh arteri darah merupakan salah satu gejala awal penyakit jantung. 

Lebih bertenaga
“Mereka yang terpaksa tidur pada waktu pagi hari (contohnya, pekerja shif malam) sebenarnya tidak pernah benar-benar terbiasa dengan rutin hidup itu," ujar Kathy R. Gromer, MD, dari Minnesota Sleep Institute. Menurut Gromer, seringkali para pekerja seperti ini hanya tidur selama dua atau tiga jam pada pagi hari, dan bukanlah mengalami fasa tidur lelap yang panjang. Hal ini tentu membuat daya fizikal mereka tak pernah segar keseluruhannya.

Bersukan lebih baik
Sebuah ujikaji yang diadakan Stanford University meminta sekelompok atlet meningkatkan jam tidurnya sehingga 10 jam semalam selama enam minggu. Hasilnya, prestasi mereka ketika latihan sukan meningkat tinggi. Andai begini, Anda tak perlu personal trainer untuk mencapai tujuan latihan Anda dalam berolahraga 

Tidak mengalami kesan kafein
Biasanya kita minum kopi untuk tetap terjaga, namun akibatnya kita tidak dapat tidur nyenyak kerana kafein sedang bekerja di dalam sistem tubuh kita. Kemudian, kita kembali minum kopi pada pagi hari untuk melawan kantuk akibat tidur pada waktu larut malam serta kesan tidak nyenyak. “Kesan kafein biasanya hanya bertahan selama 10 jam, ertinya, hanya akan hilang separuhnya 10 jam setelah Anda meminumnya," kata Gromer. Dengan tidur lebih awal Anda akan membebaskan diri dari rutin meminum kopi yang tidak menyenangkan ini.

0 ulasan: