BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

6.10.12

MITOS & FAKTA KEGUGURAN RAMBUT




Wanita akan melakukan apa saja untuk menjaga keindahan mahkota rambutnya. Malah, rambut merupakan salah satu unsur keindahan mengenai wanita yang tidak dapat dinafikan. Namun ramai wanita terpengaruh dengan mitos mengenai keguguran rambut yang dimusykil kebenarnya.

Lapan puluh peratus kes keguguran rambut bukanlah kerana helaian rambut yang patah, tetapi disebabkan oleh akar rambut yang tidak kuat. Ini mitos atau fakta? Jawabannya adalah, FAKTA. Peratus penyelidikan ini adalah hasil ujikaji yang dilakukan di UK pada 2008 lalu.

Tidak hanya itu, kebanyakan produk perawatan rambut yang mendakwa mampu menangani masalah keguguran rambut, sebenarnya hanya mampu merawat keguguran akibat rambut patah, bukan kerana akar rambut yang tidak kuat. Ini bererti, produk di pasaran seringkali menjadi sumber rawatan yang tidak tepat untuk masalah rambut gugur.


Antara mitos dan fakta tentang rambut gugur yang perlu anda ketahui.

Sinar matahari bisa membuat rambut rontok
Ini adalah mitos! Sebab sinar matahari hanya sampai pada permukaan rambut sahaja, sedangkan keguguranan rambut terjadi kerana akar rambut yang rapuh.

Showering boleh mengugurkan rambut
Sampai saat ini belum ada survei atau penelitian ilmiah yang mendukung pernyataan tersebut. Bahasa awamnya, pernyataan itu adalah mitos. Justru ketika kita keramas dengan shower kulit kepala akan menjadi lebih sehat karena sampo bisa dibersihkan tanpa melukai folikelnya.

Mengurut kulit kepala selama 15 minit atau menyisir rambut 20-100 kali setiap hari mampu merangsang pertumbuhan rambut
Faktanya adalah folikel yang berada di bawah kulit rambut tidak begitu sensitif terhadap tindakan fizikal. Bahkan, urutan yang menyebabkan geselan di antara rambut pula mampu mematahkan helaian rambut. Oleh itu, berhati-hatilah ketika mengurut kulit kepala, kerana rambut kita boleh "kesakitan" dan gugur kepatahan

Kelemumur menyebabkan keguguran rambut
Walaupun masalah kelemumur dan keguguran rambut sering terjadi seiringan, faktanya tidak ada hubungan di antara keduanya. Fakta sebenarnya, rasa gatal yang ditimbulkan dari kelemumur membuat kita menggaru kepala sehingga rambut saling bergeselan dan gugur kepatahan.

0 ulasan: