BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

24.1.10

JANGAN BUANG SISA KANTONG TEH ANDA?




Rata-rata orang membuang berbungkus-bungkus bekas kantung teh bekas dipakai yang sudah selesai dinikmati. Namun lain waktu jika Anda selesai menyeduh teh, pastikan Anda tidak membuang kemasannya ke dalam kotak sampah, atau menyimpan sisanya dalam peti sejuk untuk menghilangkan bau di peti sejuk.

Para make-up artist atau ahli dermatologi umumnya menyarankan agar kantong bekas teh seduh digunakan untuk menjadi penyegar mata agar mata Anda tampil segard i pagi hari. Khasiatnya bukan hanya untuk mengurangi pembengkakan, namun juga mampu memperbaiki kekencangan kulit kita.

Teh herbal yang beraroma cammomile boleh mengurangkan peradangan dan kemerahan pada kulit akibat terpapar di matahari (sunburn). Sementara itu teh hijau mengandung kafein dan sejumlah bahan yang mampu mengurangkan pembengkakan pada pembuluh darah di sekitar bawah kelopak mata. Fungsi lainnya adalah  untuk menyamarkan lingkaran hitam di bawah mata.

Anda tidak memerlukan peti sejuk/dingin untuk membuat ais batu bagi mata Anda. Cukup siapkan dua kantung teh bekas seduh di dekat meja kerja Anda. Bila-bila masa pun Anda merasa mata Anda pedih, Anda boleh menempelkan langsung di mata Anda. Namun pastikan dulu kantung-kantung itu bersih.

Manfaat lain teh untuk mata antara lain mempertahankan ketegangan kulit, mencegah kulit cepat kereput, serta mengandung vitamin C berbanding buah limau/lemon  sebanyak lebih besar 508 kali ganda. Teh juga memerangi jerawat kerana mengandung vitamin A dan B2 (sebagai antibiotik semulajadi), serta mengurangkan kesan pigmentasi hitam di wajah.

Biasakanlah untuk mulai menggunakan teh bekas seduh untuk mencuci wajah terutama di setiap pagi hari.

0 ulasan: