BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

5.2.10

RAMBUT GUGUR : SEBAB & ATASI...



Rambut kita selalu gugur dan rontok? Diane Berson, MD, dari Weill Cornell Medical College di New York City, memberikan kita sedesis harapan dengan mengatakan bahawa, “Dari banyak masalah kecantikan yang ada, masalah keguguran rambutlah yang paling mudah dapat diubati.”

Kenali puncanya, serta cara BETUL untuk membantu masalah rambut kita.

Penyebab #1 Anemia
Alasan keguguran boleh terjadi: Akibat kurangnya zat besi sehingga menurunkan kadar sel darah merah dalam darah kita. Ia akan berpengaruh terhadap kesihatan folikel rambut.
ATASI: Cara murah dan pastinya efektif dengan mengamalkan pengambilan suplement zat besi yang disertai dengan vitamin C sebagai penyokong zat, agar penyerapan zat besi berlangsung maksima.

Penyebab #2 Berada dalam perawatan medik tertentu
Alasan keguguran boleh terjadi: Kesan sampingan mengamal pengambilan ubat anti stress, diuretik, atau pil Rx dapat membuat rambut kita gugur teruk.
ATASI: Mengatur turutan jumlah obat yang kita amalkan, dan cubalah untuk mencari ubat alternatif lain. Namun, lakukanlah pemeriksaan ke doktor kita terlebih dahulu.


Penyebab #3 Hypo atau Hyperthyroid
Alasan keguguran boleh terjadi: Keadaan hormon yang tidak seimbang akan meningkatkan kadar zat kimia semulajadi tubuh, yaitu DHT yang akan “menyerang” folikel rambut kita.
ATASI: Menggunakan jenis ubat yang mampu membantu mengembalikan kondisi hormon thyroid kita ke level normal atau sihat.

Penyebab #4  Diet rendah lemak
Alasan keguguran boleh terjadi: Program pelangsingan tubuh yang terlalu ketat akan membuat rambut kita mengalami keguguran. Tidak hanya itu, diet yang tidak sihat juga akan mengakibatkan kelelahan, dehidrasi, dan kram.
ATASI: Mengisi program penurunan berat badan dengan pengisian jumlah  protein yang cukup setiap hari. Kerana protein  merupakan nutrition yang sangat penting untuk membuat rambut kita tetap sihat dan kuat.

Penyebab # 5 Stress
Alasan keguguran boleh terjadi: Peningkatan stress yang tinggi akan membuat folikel rambut menjadi tidak aktif atau terserang oleh sel darah putih, dan hasilnya seminggu kemudian rambut kita akan mengalami keguguran.
ATASI: Melakukan amalan relaks seperti yoga, meditasi, terapi, dan lain-lain. Dan, sebaik mungkin hindari stress yang berlebihan dan nantinya biarkan rambut gugur kita akan tumbuh semula lagi. 

1 ulasan:

Jose Ramon Santana Vazquez berkata...

...traigo
sangre
de
la
tarde
herida
en
la
mano
y
una
vela
de
mi
corazón
para
invitarte
y
darte
este
alma
que
viene
para
compartir
contigo
tu
bello
blog
con
un
ramillete
de
oro
y
claveles
dentro...


desde mis
HORAS ROTAS
Y AULA DE PAZ


TE SIGO TU BLOG




CON saludos de la luna al
reflejarse en el mar de la
poesía...


AFECTUOSAMENTE


ESPERO SEAN DE VUESTRO AGRADO EL POST POETIZADO DE CABALLO, LA CONQUISTA DE AMERICA CRISOL Y EL DE CREPUSCULO.

José
ramón...