BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

21.2.10

RESEPI "FACIAL TONER" TIMUN



Dalam produk kosmetik seringkali ditawarkan pembersih atau penyegar dari bahan mentimun. Biasanya produk ini ditujukan bagi perempuan dengan kulit berminyak atau berjerawat, kerana timun mampu meredakan kulit yang meradang atau kemerahan akibat terbakar sinar matahari.

Timun mengandung bahan yang mampu membunuh kuman penyebab jerawat (sebagai antiseptik kulit) dan mengencangkan kulit. Ekstrak timun juga membantu mengembalikan pH kulit menjadi sama dengan pH kulit normal.

Penyegar atau toner berbahan timun ini sebenarnya boleh Anda buat sendiri. Berikut adalah resepi toner dari timun yang dikutip dari buku Ecobeauty: Scrubs, Rubs, Masks, and Bath Booms for You and Your Friends.

Siapkan bahan-bahannya:
* 1/2 potong timun hijau dengan buang kulitnya, cacah-cacah.
* 3 sudu daun hortensi (kembang bokor). (ada dijual di  farmasi)
* 2 sudu air sulin g.

Campur semua bahan, lalu masukkan dalam blender atau juicer, dan tunggu hingga halus. Tapis menggunakan kain berjaring halus untuk memisahkan ampas dari airnya.


Kemudian masukkan cairan toner ke dalam botol kedap udara (menggunakan tutup) dan simpan dalam peti sejuk. Toner ini tahan hingga beberapa minggu ke depan. Saat ingin menggunakan, pakai cotton bud atau kapas, kemudian usapkan pada wajah.

0 ulasan: