BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

21.10.10

TOMATO UNTUK AWET MUDA



Tomato terkenal dengan kandungan zat yang disebut lycopene. Menurut penelitian, zat ini diyakini dapat mencegah kerut dan bintik hitam di kulit akibat sinar matahari. Penelitian lain mengatakan, 80 persen kerut di kulit manusia juga disebabkan sinar matahari. Oleh itu, kita beruntung kerana lycopene merupakan salah satu antioksidan yang paling berkesan untuk menolak kesan buruk dari sinar matahari. Lycopene pun dapat mengurangi proses penuaan yang diakibatkan oleh paparan sinar matahari.

Anda dapat mengambil khasiat lycopene dengan menambah makan tomato ke dalam menu Anda. Misalnya spageti, pizza, sup tomato, atau lain. Jika perlu, pilihlah tomato yang dimasak daripada yang mentah. Berbeza dengan sayuran lain, tomato berupaya menambah kandungan zat baik setelah dimasak. Setelah dimasak,  kandungan lycopene dalam tomato akan meningkat hingga empat kali ganda.

Cara lain untuk mendapatkan khasiat lycopene adalah dengan meminum satu gelas jus tomato setiap hari yang boleh dicampur dengan limau. Dengan begitu, Anda akan mendapat kebaikan lycopene sekaligus vitamin C. Kedua zat ini sama-sama antioksidan yang berkesan untuk melawan proses penuaan. Atau, jika Anda tidak suka dengan tomato, Anda boleh minum minuman suplement lycopene. Hanya, rutin sukatan lycopene dari multivitamin perlu diatur dengan teliti. Jadi, Anda lebih baik berbincang terlebih dahulu dengan doktor.

Lebih lanjut para ahli kecantikan mengatakan bahwa lycopene tidak hanya baik untuk kecantikan. Menurut mereka, menambahkan tomato ke dalam menu makanan akan membantu memerangi penyakit jantung dan kanser.  Jadi jika ingin cantik, jangan malas makan tomato.

0 ulasan: