BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

23.12.10

MENANGIS CARA SIHAT



Selama ini, Bagai terdapat peraturan bertulis yang menegaskan bahwa lelaki ataupun wanita dewasa tidak wajar menangis. Seakan ada penilaian bahwa menangis itu hanya untuk seseorang yang lemah, tidak tahan menghadapi cabaran, dan lain-lain. Namun tahukan Anda, para ahli psikologi dan para penyelidik mengatakan pula, sifat menangis itu perlu ada pada setiap orang.

Sebuah penyelidikan yang menganalisi artikel-artikel berkaitan yang pernah berlangsung sejak 140 tahun lalu mengenai sifat tangisan membuat kesimpulan bahwa, tangisan adalah satu cara yang baik untuk mengeluarkan rasa sakit yang terpendam. Sebuah sampel dari 30 negara terhadap lelaki ataupun wanita menghasilkan kesimpulan bahwa manusia merasa jauh lebih lega setelah menangis. Bahkan sekitar 70 peratus ahli therapi berkata, mereka percaya menangis adalah hal yang bagus untuk pesakit mereka.

Manafaat dari menangis adalah kemampuan diri untuk bantu membersih perasaan lewat kelegaan emosi. Semasa kita menangis, terjadi kelepasan ketegangan, kesedihan, dan emosi-emosi negatif lainnya yang menyebabkan rasa sakit dalam dada. Dalam banyak hal, menangis menjadi tabiat yang aman untuk mengizinkan Anda mengeluar emosi yang telah terpendam lama dari dalam diri Anda.

Memang amat sulit bagi para penyelidik untuk mengetahui bagaimana sifat tangisan bekerja untuk tubuh kita. Ini adalah kerana, jika tangisan terjadi akibat sebuah setting laboratorium, contohnya, meminta seseorang menonton filem sedih, ramai yang mengutarakan bahwa perasaan mereka jadi lebih parah dari perasaan sebelum menonton filem itu.

Di pihak yang lain, ramai mengatakan bahwa tangisan yang melegakan membuat kita merasa lebih selesa. Satu penyelidikan yang meninjau lebih dari 3,000 laporan lengkap berkaitan aktiviti menangis menunjukkan bahwa kebanyakan orang mengalami peningkatan mood baik selepas menangis. Penyelidikan terhadap 196 wanita di Belanda mengatakan, 9 dari 10 peserta merasa lebih nyaman selepas menangis.

Paling menarik, seorang penyelidik Israel mengkaji aspek evolusi dari menangis. Beliau membuat kesimpulan, menangis merupakan satu cara untuk berkomunikasi  lewat kelemahan diri kepada orang lain kerana air mata ketika menangis mampu menyamarkan pandangan dan membuat diri hilang kawalan. Orang yang ambil peduli dan berada semasa Anda sedang menangis juga mampu mendekatkan emosi di antara Anda dan dirinya. 


Cara mendapatkan tangisan yang sehat 

Para penyelidik menemukan bahwa untuk membuat tangisan memiliki kesan yang sihat dalam sudut emosi, kecenderungan situasi amatlah diperlukan seperti berikut:

* Anda harus memiliki seseorang sebagai tempat bersandar dan mendengar keluh kesah. Seseorang yang dapat memberi sokongan ketika menangis dilaporkan memiliki pembersihan emosi yang lebih baik berbanding mereka yang sedang menangis itu sendiri. Cubalah cari seorang sahabat atau kekasih yang boleh berprihatin terhadap masalah yang Anda alami.

* Setelah menangis, alangkah lebih baik jika Anda berjaya menemui jalan selesai dari masalah yang dihadapi. Kita akan merasa lebih baik ketika kita menangisi sebuah masalah yang sudah ada jalan penyelesaiannya. Jika Anda menangis sebelum Anda menghadapi situasi yang membuat Anda ingin menangis, Anda cenderung berasa sukar untuk meraih hasil dari menangis itu atau malah membuat diri Anda merasa lebih parah.

* Anda perlu memastikan bahwa Anda menangis di tempat yang tepat. Mereka yang merasa malu ketika menangis, berdasarkan penyelidikanan, tidak berasa pembersihan emosi ataupun peningkatan mood. Jika Anda merasa malu menangis di tempat umum atau di depan beberapa orang, sebaiknya Anda menahan tangis itu, pergi ke tempat yang lebih aman, contohnya, di dalam tandas.

* Tangisan juga tidak akan memberi kelegaan jika Anda memiliki masalah kejiwaan, seperti tension yang teruk atau kerisauan yang berlebihan. Sekiranya Anda merasa diri lebih parah setiap kali selepas menangis, seeloknya berjumpalah dengan doktor atau ahli therapi untuk meninjau samada Anda memang memiliki masalah psikik.

0 ulasan: