BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

30.5.12

5 Kesalahan Membersihkan Wajah



Sudah mencuba perbagai produk perawatan wajah yang mahal, tetapi kulit belum juga cantik seperti diinginkan? Hmm... cuba teliti semula rutin Anda merawat wajah setiap hari. Kerana menurut doktor kulit dari New York, dr Jeannette Graf, ada beberapa kesalahan yang kerap dilakukan wanita ketika merawat kulit wajah. Pastikan Anda tidak melakukan salah satu darinya yang antaranya seperti berikut:

1. Tidak membersihkan wajah sebelum tidur
Kita sering melakukan kesalahan pada malam hari. Dalam kondisi tubuh yang kepenatan, kita jadi malas melakukan hal-hal rutin, termasuk membersihkan wajah sebelum tidur.

"Terdapat banyak wanita yang tidur dengan kosmetik masih menempel di wajah. Akibatnya mengganggu proses regenerasi kulit yang berlaku semasa tidur," ujar Graf.

Untuk mengatasi rasa malas sehingga lupa membersihkan wajah, letakkan kelengkapan pembersih muka disisi tempat tidur. Ini mampu membantu Anda lebih mudah mencapai produk pembersih kosmetik itu meski dalam keadaan mengantuk sekalipun.

2. Tidak mencuci muka pada waktu pagi
Mencuci muka pada pagi hari perlu dilakukan untuk membersihkan muka dari segala bakteria dalam tubuh, dan sisa kosmetik yang kemungkinan masih berbekas. Ketika tidur, kulit tetap bekerja untuk melakukan regenerasi dan membersihkannya dari segala kotoran yang ada. "Walaupun sudah mencuci muka di waktu malam hari, sebaiknya diulangkan lagi  selepas lapan jam kemudian," ujarnya.

3. Menggunakan sabun wajah berparfum
Parfum bermaksud pewangitambahan atau bau wangi dalam sabun wajah. Mungkin ini tidak dilihat berbahaya, namun tambahan pewangi akan mengganggu dan menghalang pembentukan lemak semulajadi pada kulit. Hasilnya, kulit akan menjadi kering atau mengalami alahan.

4. Terlalu sering mencuci muka
Ketika muka terasa lengket, kotor, atau kepanasan, mencuci muka boleh menjadi satu cara berkesan untuk menyegarkannya kembali. Namun, berhati-hatilah jika Anda terlalu sering mencuci wajah. Ketika mencuci muka, biasanya Anda akan menggosok kulit wajah. Tekanan yang terlalu keras atau kandungan sabun muka yang terlalu keras dan tekstur yang kasar akan membuat kulit menjadi kemerahan dan kering. Air sebenarnya merupakan salah satu faktor penyebab kulit menjadi kering.

5. Menggunakan make-up ketika bersukan
Ketika bersukan, diingatkan agar tidak bersolek terlebih dulu. Make-up akan membuat kulit tidak dapat bernafas, dan membuat kulit menjadi lebih panas. Anda bersukan, agar peluh tidak bercampur dengan debu atau kesan kosmetik yang akan menyumbat liang roma.

0 ulasan: