BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

21.3.10

5 PERKARA YANG HARUS DIKETAHUI SEBELUM FACIAL WAJAH DI SALOON


Salah satu kegiatan paling popular yang dilakukan oleh kaum wanita di saloon kini adalah facial (perawatan wajah). Perawatan ini diyakini akan membuat kulit menjadi bersih, bebas dari lemak-lemak dan bakteria toksin minyak. Namun sebaliknya, banyak juga wanita lain yang enggan melakukannya, kerana rasa sakit yang ditimbulkan selama proses facial. Belum lagi muka menjadi bengkak-bengkak sesudahnya, bila kulit tergolong dalam jenis sensitif.

Benarkah kesan akibat dari facial sedemikian besar? Apakah facial merupakan jalan keluar terbaik dari masalah wajah yang berjerawat? Cuba ambil tahu dari hal-hal berikut ini:

Apakah manafaat facial?
Facial fungsinya untuk membuat kulit wajah lebih bersih dan lebih lembap. Untuk itu Anda harus memilih jurukecantikan facial seperti saat Anda mencari petugas perubatan umum. Mereka harus menggunakan peralatan yang bersih (seperti tuala, sarung tangan, khususnya peralatan yang digunakan untuk memicit kelenjar lemak atau jerawat). Ambil tahu bagaimana prosedur facial yang sesuai untuk jenis kulit Anda.

Sakit atau tidak?
Ketika seorang facialist berusaha mengeluarkan lemak minyak, atau berusaha membersihkan pori-pori kulit yang tersumbat dengan kekotoran, biasanya memang terasa sedikit tidak nyaman. Tetapi, tidak sakit. Rasa sakit saat jerawat atau kelenjar minyak dikeluarkan biasanya disebabkan kerana jerawat belum matang atau belum padat, sehingga boleh menyebabkan luka atau infeksi.

Apakah facial merupakan rawatan terbaik untuk jerawat?
Hal ini tergantung pada tahap merebak jerawat tersebut. Jerawat pada orang dewasa biasanya ringan dan cenderung akan pulih sendiri. Namun jika jerawat itu besar-besar dan tiba-tiba muncul, Anda perlu mengunjungi ahli dermatologi. Jerawat yang ringan hingga sederhana biasanya dirawat dengan ubat-ubatan luar (yang mengandung benzoyl peroxide, antibiotik, retinoids, atau bahan lain), atau ubat minum (termasuk antibiotik) jika keadaannya lebih parah. Seorang dermatologi mungkin juga akan melakukan terapi ringan, seperti chemical peels, dan facial untuk membersihkan jerawat.


Bagaimana cara kerja chemical peels?
Pengelupasan sederhana mengaktif pertumbuhan kolagen dengan membuang lapisan kulit teratas. Kulit kemudian akan terdorong untuk mengeluarkan kulit baru yang lebih sehat sebagai cara pemulihan. Anda mungkin akan merasa kulit seperti terbakar matahari selama lima atau tujuh hari, namun kemudian kulit wajah akan menjadi lebih lembut dan tidak kereput selama enam bulan hingga setahun. 

Apakah pengaruh jangka panjangnya?
Kebanyakan ahli dermatologi yakin bahwa facial tidak memiliki kesan sampingan jangka panjang saat memperbaiki keadaan kulit atau mengatasi kereput. Di pihak lain, chemical peeling boleh menyebabkan kerosakan kulit yang parah bila dilakukan terlalu sering. Dr Harold Lancer, ahli dermatologi di Beverly Hills, mengatakan, "Terlalu sering chemical peels akan membuat Anda terlihat mengalami radang kulit yang kronik."

0 ulasan: