BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

27.3.10

KUKU KAKI KUNING & KUSAM??



“Kuku kaki saya terlihat kuning dan kusam. Apa penyebabnya, dan bagaimana mengatasinya?" (Email dari Puan Nurehan Ismail Johor Bahru)

Menurut Dr Monica , SpKK, doktor specialist kulit dari RSIA UK, warna kuku yang kuning dan kusam boleh dipengaruhi oleh banyak faktor. Misalnya, jamur (kulat), ekzim, atau alahan terhadap bahan pembersih seperti sabun, serta pemakaian air tanah yang kualitinya buruk. Warna kuku yang tak indah ini juga boleh berkaitan dengan penyakit yang sedang diderita, seperti diabetes, sumbatan saluran darah di lengan, dan gangguan paru-paru. Selain itu, pengambilan ubat tertentu dan kebiasaan merokok juga boleh menjadi sumber penyebab.

Untuk mengatasinya, kita perlu bertolak dari faktor penyebabnya. Kalau kualiti air yang buruk jadi masalahan, dapatkan sumber air yang benar-benar bersih untuk mandi atau mencuci tangan dan kaki. Biasakan juga mencuci piring atau pun benda lainnya dengan menggunakan sarung tangan. Gunakan produk perawatan kulit yang pH-nya seimbang dan amalkan sering mengenakan pelembap khusus untuk tangan dan kuku.

Selain itu, cukupkan keperluan tubuh dalam mengambilan vitamin B Biotin yang boleh didapat dari  sayuran dan susu. Untuk perawatan yang lebih detail dan yakin, dan bila penyakit berlanjut, ada baiknya Anda berjumpa ke doktor specialist tangan dan kuku.

0 ulasan: