BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

9.3.10

CARA EXPRESS MEMILIKI RAMBUT PANJANG



Rasanya ingin memiliki rambut panjang yang tebal dan kuat dalam waktu ekspress serta singkat? Namun, kenyataannya, rambut kita hanya akan tumbuh sekitar 3 cm setiap bulan. Oleh sebab itu, tidak jarang orang akan mengambil jalan pintas dengan melakukan hair extension ( penyambungan rambut). Adakah cara lain?

Sebenarnya, pertumbuhan rambut kita bergantung pada beberapa faktor, seperti genetik, tahap kesihatan, dan cara kita merawat mahkota kita itu. Kita tidak mungkin mendapat rambut panjang hanya dalam semalam, tapi setidaknya punya beberapa cara dapat mempercepat proses pertumbuhannya:

1. Gunakan minyak essential, seperti lavender, basil, jelatang, dan lemon. Amalkan beberapa titis sahaja salah satu minyak essential tadi dengan menggunakan sebagai minyak urut/creambath pada kulit kepala kita. Lakukan urutan lembut pada keseluruhan bahagian rambut dan kulit kepala, lalu biarkan semalaman. Pagi harinya,  kita tinggal mencuci dan membilasnya hingga bersih.

2. Amalan 8 gelas air suling setiap hari akan membuat kulit dan rambut kita menjadi lebih sihat dan indah. Mendapatkan kandungan air yang cukup memang tidak secara langsung akan membuat rambut tumbuh lebih cepat, tetapi tubuh yang terpeluh dengan baik akan mampu mencegah dari ancaman rambut bercabang. Itu ertinya, kita tak harus merapikan rambut (trimming) secara rutin dan rambut dapat bertumbuh tanpa ”gangguan”.

3. Bersenam secara teratur dapat meningkatkan sistem peredaran darah hingga ke seluruh bahagian tubuh, termasuk kulit kepala. Semakin baik peredaran darah kita, tandanya semakin banyak pula darah dan vitamin yang disediakan untuk folikel rambut.

4. Menyikat rambut dengan tepat. Gunakanlah natural boar brush yang memiliki bulu sikat yang halus dan lunak pada rambut serta kulit kepala kita. Menyisir dapat mempengaruhi proses pengeluaran minyak pada kulit kepala yang bertugas melembapi rambut dan kulit kepala kita. Jika rambut kita termasuk jenis yang berminyak,  hindarilah menyikat terlalu sering kerana hal tersebut hanya membuat rambut kita semakin berminyak.

5. Jaga kebersihan rambut dan kulit kepala. Biasakan untuk mencuci rambut kita secara teratur untuk menghilangkan segala kotoran, debu, dan mendapan minyak yang menumpuk pada rambut kita. Cucian rutin dapat membersihkan kotoran yang menyumbat pori-pori di kulit kepala yang mampu menghambat pertumbuhan rambut. Selain itu, proses cucian juga merupakan kegiatan urutan yang baik pada kulit kepala untuk mencambah dan menyediakan jalan rambut baru untuk tumbuh dengan mudah.

6. Memperbanyak pemakanan protein akan membantu rambut tumbuh lebih cepat. Sedangkan makanan yang mengandung lemak dapat memperlambat proses pertumbuhan semulajadi rambut. Makanan seperti telur, yogurt, kacang almon, kekacang, dan susu, merupakan sumber protein yang baik untuk menyokong pertumbuhan rambut. Kemudian kita boleh maksimalkan juga dengan memasukkan makanan yang mengandung vitamin A, B, C, E, zink, dan zat besi (seperti daging lembu, bayam, yogurt, dan ikan) dalam menu harian kita.

0 ulasan: