BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

3.8.11

TIPS KECANTIKAN DARI 5 BENUA






Ada begitu banyak resepi kecantikan warisan kita yang masih boleh diamal sehingga kini. Namun, tidak ada salahnya jika Anda mengintip rahsia kecantikan para wanita dari negara lain. Berikut ini di antaranya yang boleh dijadikan panduan:


1. Thailand
Rakyat Thailand sangat dekat dengan alam dan selalu menggunakan kekayaan herbanya untuk kecantikan. Contohnya, penggunaan tamarind oil ketika mandi untuk membuat kulit lebih lembut dan mulus, serta bantu menghilangkan kesan kusam di bahagian pergelangan kaki, siku, serta ketiak. Selain itu, mereka juga menggunakan kunyit sebagai bahan body scrub dan minyak kelapa untuk bantu melindungi kulit dari kekeringan. Selain aloe vera, minyak kelapa juga sering digunakan untuk menjaga keindahan rambut agar sentiasa sehat.

2. Rusia
Rahsia kecantikan wanita dari negara ini adalah buah strawberi. Mereka sering menggunakan buah ini sebagai scrub untuk kulit wajah. Selain itu, sauna tradisional di Rusia juga sering menggunakan masker daripada bahan madu yang dipraktikkan ke sekitar tubuh dan wajah. Setelah itu, para wanita Rusia akan menikmati secawan teh dari daun tilia (sejenis pokok limau/citrus).

3. Rumania
Orang Rumania banyak mempertahankan warisan tradisi kecantikan dari nenek moyangnya. Salah satu dengan penggunaan tepung jagung (cornmeal) untuk kaedah penghidratan dan peeling pada kulit, sambil diurut dalam gerakan memutar. Ada beberapa jenis resepi lain. Yang paling mudah adalah dengan mencampur cornmeal dengan sedikit air sehingga menjadi seperti pasta. Namun, ada juga yang mencampurnya dengan putih atau kuning telur, madu, minyak zaitun, hinggalah perahan  lemon.

4. Taiwan
Bangsa China mempunyai banyak rahsia kecantikan kuno. Salah satunya yang kini mulai dikembangkan dengan teknologi moden adalah anggur beras (rice wine). Bahan ini sering digunakan sebagai masker yang berguna untuk membuat kulit menjadi mulus serta mengurangkan kedutan. Tradisi ini juga berkembang di Jepun dan terkini telah popular sebagai salah satu bahan produk kecantikan di sana.

5. Argentina
Di negara "Tango" ini, yerba mate adalah bahan kecantikan yang paling popular. Yerba mate adalah sejenis tumbuhan semak-samun yang berasal dari Amerika Selatan yang daunnya sering diolah menjadi teh atau minuman. Tidak hanya di Argentina, di negara tetangganya seperti Uruguay dan Paraguay, perahan dari daun yerba mate banyak digunakan untuk menjaga kelembaban kulit serta membantu dalam proses perhidratan kulit. Kandungan polifenol yang banyak terdapat dalam yerba mate amat bermanafaat dalam menjaga kesihatan kulit.

0 ulasan: